Dossiers niet-Belgen: enkel op afspraak

Voor buitenlandse dossiers - Europeanen, niet-Europeanen (niet-Belgen) - wordt bij de dienst burgerzaken enkel nog gewerkt op afspraak. Dergelijke complexe dossiers vragen enige voorbereiding en specialisatie.
Door te werken op afspraak kunnen deze dossiers sneller en efficiënter worden behandeld en worden lange wachttijden aan de loketten vermeden.

Hoe maak je een afspraak?
Bij een eerste aanmelding van een niet-Belg aan de loketten van de dienst burgerzaken of aan de dienst onthaal  wordt een aanmeldingsformulier opgesteld.  (dit kan ook telefonisch)
Op basis van dit formulier wordt het dossier voorbereid en wordt kort daarna door de dienst burgerzaken contact opgenomen met betrokkene voor het vastleggen van een afspraak om het dossier op te starten.

Wanneer maak je een afspraak?
Wettelijk is elke niet-Belg verplicht zijn aanwezigheid te melden bij het gemeentebestuur binnen de 3 eerstvolgende werkdagen. (uitgezonderd bij verblijf in een hotel, ziekenhuis of bij opsluiting)
Let wel: bij verblijf bij familie, kennis … is steeds een aanmelding verplicht!   
Het is dus aangewezen om na aankomst in Zedelgem de eerst volgende werkdag contact op te nemen met de dienst burgerzaken of de dienst onthaal om uw aanwezigheid te melden. 
Zo kan het dossier tijdig worden opgestart en opgevolgd.

Het gaat om volgende dossiers van Europeanen en niet-Europeanen:
- aankomstdossiers kort verblijf (<= 3 maanden)
- aankomstdossiers lang verblijf (> 3 maanden)
- aangiften geboorten
- huwelijksdossiers
- wettelijk samenwonen
- dossiers voor erkenningen/naamsveranderingen
- nationaliteitsdossiers

Thema: