Bouwaanvraag: nu ook digitaal

Vanaf nu kan je in Zedelgem een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning digitaal indienen. Dankzij deze digitale bouwaanvraag kunnen architecten, studiebureaus, bedrijven of burgers hun volledige dossier online indienen en opvolgen. Ook de beslissing volgt via de digitale weg. Vanaf 23 februari 2017 wordt de digitale aanvraag  verplicht voor professionelen (bv. architecten, studiebureau’s, landmeters ...).
 
Bij een ‘papieren’ aanvraag komen er gedurende het hele vergunningproces documenten bij en legt het dossier een lange weg af. Daar komt nu verandering in. De digitale afhandeling versnelt en vereenvoudigt de procedure: ze verloopt via een centraal uitwisselingsplatform dat alle instanties toegang geeft tot het dossier. 

De online toepassing vind je op www.omgevingsloket.be. Om toegang te krijgen tot het digitale loket, volstaat het om in te loggen met je digitale identiteitskaart. Op deze website vind je ook een stappenplan voor het digitaal aanmaken van een dossier. 
Je kan je dossier indienen én de status ervan opvolgen waar en wanneer je wil, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Je hoeft niet langer rekening te houden met openingsuren.

Ook de uiteindelijke beslissing ontvang je digitaal. Het dossier moet niet meer in meerdere exemplaren uitgeprint worden, wat kostenbesparend is voor de aanvrager. Maar uiteraard blijft het als particulier ook nog mogelijk om een dossier op papier in te dienen. Vanaf 23 februari moeten de professionelen dus wel verplicht het digitale loket gebruiken. 

Info: