Als u verhuist, moet u uw nieuwe adres binnen de 8 werkdagen aangeven bij de dienst Burgerzaken van uw nieuwe stad of gemeente. Maar ook als u binnen dezelfde gemeente verhuist, moet u dit aangeven.
Uw elektronische identiteitskaart met pincode.
Domicilie voor minderjarigen
Vermeld bij de verhuis van minderjarigen zeker of er een rechterlijke beslissing, notariële akte of onderlinge overeenkomst tussen beide ouders is met betrekking tot het domicilieadres van de minderjarige(n), bv. gelijkmatig verdeelde huisvesting, verblijfsco-ouderschap, plaatsing bij één van de ouders, … . Bij de melding van de verhuis moeten bijkomende documenten worden meegebracht (indien van toepassing):
het wederzijds akkoord van de ouders
de gerechtelijke beslissing
de notariële akte.
Eventueel uw trouwboekje.
U moet de adreswijziging melden aan de gemeente waar het nieuwe adres gelegen is:
U kunt de adreswijziging online melden via het digitaal loket van uw (nieuwe) gemeente.
U kunt langsgaan bij de dienst Burgerzaken van uw (nieuwe) gemeente.
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Om de adreswijziging te kunnen doorgeven, hebt u een geldig identiteitsbewijs nodig met uw rijksregisternummer.
Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
Controle van domicilie en aanpassing identiteitsdocumenten
Na de aangifte controleert een wijkagent of een bevoegde ambtenaar of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle wordt u ingeschreven op uw nieuwe adres en wordt u uitgenodigd om uw identiteitskaart op het gemeentehuis te laten aanpassen. Hiervoor hebt u uw elektronische identiteitskaart met pincode nodig.
Vanaf het moment dat uw identiteitskaart aangepast is, kunt u alle andere instanties van uw adresverandering op de hoogte brengen. Overheidsinstellingen worden automatisch op de hoogte gebracht van de adreswijziging.
Inschrijvingsbewijs van voertuigen
De adreswijziging moet niet langer aangebracht worden op het inschrijvingsbewijs van uw voertuig(en). Het kentekenbewijs zal enkel nog het adres vermelden dat geldig was op het moment van uitgifte.
- Voor de aangifte van een adreswijziging hoeft u geen afspraak te maken, u kunt dit online via de website of via email aan de dienst burgerzaken. Komt u hiervoor toch liever langs? Maak dan wél een afspraak. - Een 8-tal dagen nadat de politie is langs geweest, komt u langs bij de dienst onthaal voor de adreswijziging op de identiteitskaart/kid's id, met de pin-code. (zonder afspraak)
U kunt de verhuis pas aangeven als u ook effectief verhuisd bent.