Knop
Iemand is aan het typen op het toetsenbord op het nieuw online loket.

Nieuw online loket

29 mei 2019

Via de gemeentelijke website kan je al allerhande documenten van de dienst burgerzaken digitaal aanvragen. Vanaf nu hanteren we een nog efficiënter, gebruiksvriendelijker en uitgebreider systeem:

  • heel wat meer documenten zijn nu online beschikbaar;
  • je ontvangt het document digitaal een paar minuten na aanvraag;
  • het document is beveiligd en ondertekend door de burgemeester en kan veilig digitaal worden doorgestuurd naar een andere instantie, derde …

ONLINE LOKET

Het online loket is meteen zichtbaar als je op de startpagina komt. Onder 'Ik wil' klik je door naar het online loket waar je een overzicht krijgt van alle documenten die je digitaal kan aanvragen. Dat kan een attest zijn (bv. gezinssamenstelling, attest van woonst ...), een uittreksel (bv. uittreksel strafregister) of een akte (bv. huwelijksakte). 

Als je op het gewenste document klikt, word je doorgestuurd naar een pagina waar je je op verschillende manieren kan aanmelden: met een kaartlezer, een beveiligingscode op papier (token overheid), een beveiligingscode via mobiele app (overheid) of de app 'itsme®'. 

Na aanmelding moet je buiten je code geen gegevens meer invullen. Je doorloopt enkel nog een paar stappen en je document is meteen beschikbaar om te downloaden. Je ontvangt ook een bevestigingsmail waarin het document als back-up is toegevoegd. Enkel documenten die nog een bepaalde controle vereisen (bv. uittreksel strafregister model 2), worden iets later bezorgd, maar daar krijg je op het scherm meteen melding van. 

Documenten die je aanvraagt voor jezelf, zal je onmiddellijk ontvangen. Indien je documenten opvraagt voor iemand anders, controleert de dienst burgerzaken of dit toegelaten is, rekening houdend met de wet op de privacy. Ouders kunnen voor hun minderjarige kinderen documenten opvragen.

Een nieuwigheid is dat je binnenkort ook via het online loket bij de dienst omgeving een aanvraag 'inname openbaar domein' (signalisatievergunning) kan doen voor het plaatsen van signalisatieborden bij werken, verhuis, plaatsen stelling ...   

Let hier wel op dat je je aanvraag 8 werkdagen op voorhand doet. Is je signalisatievergunning betalend, dan ontvang je na goedkeuring een betalingsverzoek per mail. Na online betaling krijg je je vergunning in je mailbox. Een gratis vergunning krijg je meteen. 

AFSPRAAK MAKEN?

Niet alle zaken kunnen uiteraard digitaal aangevraagd worden (bv. identiteitskaart of paspoort/reispas).

In dat geval moet je een afspraak maken

Nieuw online loket