Flankerend onderwijsbeleid heeft als doel om scholen te ondersteunen. Niet in hun pedagogische rol, maar wel door flankerende maatregelen aan te bieden zodat ze zich kunnen focussen op hun kernopdracht. De opstart van brugfiguren in het basisonderwijs is één van de acties binnen het flankerend onderwijsbeleid.
Een brugfiguur slaat bruggen tussen de school, de gezinnen en andere sectoren zoals hulp- en dienstverlening met als voornaamste doel gelijke onderwijskansen voor elke kind. Op die manier kunnen zij ook een wapen zijn tegen kinder(kans)armoede.
De brugfiguur is een neutrale vertrouwenspersoon die kwetsbare gezinnen met jonge kinderen probeert op goede weg te helpen of juist door te verwijzen.
Heb je als (zorg)leerkracht een concrete vraag over/probleem met kinderopvang, vrije tijd, schoolfacturen, opvoeding, financiën, administratie, huisvesting...? Dan kan je hieronder een aanmelding doen.
Twijfel je of je een aanmelding bij de brugfiguur is aangewezen? Maak dan gebruik van de signaalkaart!
Zorg er zeker altijd voor dat de gezinnen op de hoogte zijn wanneer zij bij de brugfiguur aangemeld worden. Op die manier kan er meteen in volle vertrouwen van start gegaan worden.